Menvereniging-Mergelland
Mennen in het mooie heuvelland

Koetsiersbewijs

Beste aspirant-menner(s),

Na in 2019 een succesvolle cursus te hebben kunnen afronden, heeft deze in 2020 helaas niet kunnen plaatsvinden. In de hoop echter dat er betere tijden aanbreken is inmiddels het theoriegedeelte van de enkelspancursus 2021 via Teams begonnen. Inschrijving voor 2021 is gesloten, maar wij hopen - onder voorbehoud uiteraard - begin 2022 ook weer een cursus te kunnen organiseren. De praktische informatie hieronder geldt nog voor 2021; deze zal t.z.t  worden aangepast indien nodig. Voor verder informatie kun je je wenden tot onderstaand telefoonnummer.

Wil jij het koetsiersbewijs halen?

Menvereniging Mergelland organiseert ook in 2021 cursussen voor het behalen van het koetsiersbewijs voor enkel- en dubbelspan. Net als in 2019 is Marjel Swagers bereid gevonden deze opleidingen te verzorgen. De cursus wordt gegeven vanuit de Stichting Recreatie Ruiter en levert na het goed afleggen van het examen een levenslang geldig koetsiersbewijs op.

De cursus (volgens het Achenbach-systeem) bestaat uit 10 theorie-avonden en 15 praktijklessen met ervaren paarden en goed materiaal. De theorie-avonden vinden plaats in Schinnen; de praktijklessen deels daar en deels in Walem (tussen Valkenburg en Klimmen).

De kosten voor de cursus enkelspan gaan € 525,- bedragen. Dit komt doordat de kosten voor het hoefbeslag behoorlijk zijn gestegen dit jaar en dat zal natuurlijk volgend jaar niet anders zijn. Voor deelname aan de cursus dient u lid te zijn/worden van onze vereniging (contributie € 20,00 per jaar en een éénmalig inschrijfgeld van € 25,00).

In het cursusgeld zijn inbegrepen: alle instructie-uren, examengeld, cursusmateriaal, gebruik aanspanningen, onderricht aan en gebruik van mentoestellen, ( koffie/thee etc. tijdens de theorielessen ).

Voor verdere informatie en aanmelding: info@menvereniging-mergelland.nl of 06-51857656 (Lucy Sleddens).

Eerste praktijkles voor het menbewijs enkelspan, voorjaar 2019:

Praktijklessen voor het menbewijs tweespan:

Deze 8 kanjers zijn afgelopen zondag 8 september jl. allemaal geslaagd voor hun menexamen enkelspan (Ludi, Myrthe, Henny, Sandra, Hedwig en Enoah), en tweespan (Marijke en Martha). Hier komt vast nog wel een gezellige gezamenlijke rit en samenzijn van. Menvereniging Mergelland feliciteert jullie als organisator van harte en wenst jullie allemaal veel menplezier in de toekomst.